fredag 23 januari 2009

En förväntansfull januariblogg...

Nu har snart januari passerat och visst undrar man varför tiden alltid måste gå så fort...

Igår träffade vi de nya digital kompetensansvariga vid alla utbildningsvetenskapliga institutioner (SU), GIH, KTH och KMH. Vi blev 25 personer och det blev en intressant eftermiddag. Vi fick möjlighet att dela de förväntningar vi har inför framtiden.

Jag har en dröm...
Visst känner ni igen orden...

Är det förmätet att använda dem när man talar om digital kompetens och inte grundläggande mänskliga rättigheter? För mig är det dock en rättighet att våra barn- och ungdomar får lära sig med hjälp av den digitala verklighet vi faktiskt lever i. Det är deras rätt att inte skolan, och lärarutbildningen, lever ett så separat liv utanför samhället att utanförskap hotar vissa elever. För mig är det här en av de märkligaste klyftor vi upplevt (utbildningshistoriskt) under skolans existens. Undrar vad Dewey m fl hade tänkt? Om jag lyssnar riktigt noga kan jag höra hans viskande röst som talar om demokratisk fostran, learning by doing... Vad betyder det för oss idag? För politiker? För eleverna som e-medborgare? För lärarutbildare?

Erfarenhetsutbytet är ytterst värdefullt och jag önskar också få med skolor som använder IKT i sin vardag.

Får jag ha en dröm till? Då skulle ämnesdidaktiskt forskning kopplat till digital kompetens få vara en del av institutionernas vardag! Vi behöver kunna ge våra oerhört kompetenta didaktiker inom lärarutbildningen, tillsammans med alla erfarna lärare på fältet möjlighet att på ett kritiskt reflekterande sätt forska om vad, hur, när och varför IKT ska användas i undervisningen.

Till sist vill jag rekommendera Stefans Pålssons blogg där många klokheter blir sagda. Han tar även upp hur det går för Norges lärarutbilning och deras satsning på digital kompetens. Här kan vi lära oss saker! http://blogg.skolutveckling.se/omvarld/?p=135


Vi hörs!

2 kommentarer:

Eva Fors, processledare LIKA sa...

Drömmar leder och inspirerar och är avgörande! Att se dem förverkligas är det som driver oss, till stor utsträckning!
Igår träffade jag Lennart Axelsson m.fl. och också Karin från CompLIT. Vi hade väldigt intressanta diskussioner kring en idé vi funderar på att samverka kring. Det handlar om kontrahetenterna Öppen och Stängd!:) Återkommer och bloggar när jag har mer jag kan förtälja! /Eva

Unknown sa...

Låter väldigt intressant Eva! Ser fram emot att höra mer!