måndag 27 april 2009

Blogs, Twitter, Podcasts in i Engelska läroplanen

Se artikel http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2646427.svd
Bra! Bra! Bra!

Men visst är det bekymmersamt att 2009 behöva läsa att
”… eleverna ska inte längre bara lära sig rättstavning utan också hur man använder ett rättstavningsprogram på datorn.”

Det borde vara en självklarhet sedan år tillbaka!

Några fick tydligen ångest, får man förmoda, eftersom departementet tvingades skicka ut en pressrelease där de meddelade att engelska små barn även i fortsättningen skall lära sig historia!!

Vilka är det som nojar ur – så fort konkreta förändringar som går i takt med tiden föreslås inom ramen för skolan? Hur kommer det sig att vi nästan har ett ”sakralt” förhållningssätt till skola och kunskapande? Snälla kommentera!!

Digitala kompetenser, i dess dynamiska form, är en nödvändighet för framtidens samhälle, det är ”många” överens om. Trögheten i skolan måste tolkas som något annat än rädsla för ”datorer per se”.

Personligen tror jag trögheten är ett uttryck för osäkerhet och rädsla på ett institutionellt samhällsplan. Arenan för kunskapande har brutits loss! Ett gigantiskt isberg som flyter fritt och som i oroande takt smälts ner i det stora djupa kunskapshavet… som ägs av ingen!

Global-knowledge warming!!

Eva

1 kommentar:

Lennart Axelsson sa...

Hej Eva,
Tack för länktipset. Ja, man funderar över vilka processer som dras igång när förändringar i skolan kommer på tal. Men intressant att England kanske går ifrån sina starkt styrande kursplaner.
/Lennart